Kameraet mitt er ikke så bra som ditt, så…

Det hendr ofte jeg hører en eller annen form av dette uttrykket. «Jeg kunne aldri ha tatt et så bra bilde, fordi jeg har ikke et dyrt kamera!» eller «Det er ikke rart du tar gode bilder, for du har sikkert et kjempebra kamera!»

Her er en hemmelighet jeg tenkte jeg skulle dele med deg: Kameraet er bare et verktøy!

Når jeg fotograferer, i studio, eller på location, bruker jeg et Pentax K20D fra 2008. Det mangler en god del nyere kamera har, sånn som muligheten til å filme i full HD, muligheten til å presse ISOen høyere enn 6400 (til sammenligning kan Nikon D4 presse ISOen til 204800!), og en del andre ting. Den største fordelen er at det er vanntett, eller rettere sagt «det tåler det norske været». Pentax har kommet med flere nyere kamera i samme priskategori som K20D, men jeg har valgt å ikke oppgradere kamerahuset.

Så, hvorfor tar jeg gode bilder da? Svaret er enkelt: kurs, utdanning og veldig mye prøving og feiling! Og definitivt mer prøving og feiling enn kurs og utdanning. Jeg kjenner kameraet mitt, og objektivene mine godt, og vet hva jeg klarer å få til med dem. Da jeg jobbet for Fame brukte jeg deres Nikon D3, som er et mye dyrere kamera, med mange flere valgmuligheter enn mine egne, men tok egentlig ikke «bedre» bilder av den grunn. (Nå skal det nevnes at sensoren i Nikon D3 er større enn sensoren i Pentax K20D, så man får et større utsnitt, og at det er en del andre tekniske ting som gjør filene større og at de inneholder mer informasjon, men for en glad amatørfotograf spiller ikke det noen særlig rolle.)

Jeg bruker å svare at det å si at bildene ikke ble bra på grunn av kameraet er egentlig det samme som å si at maten ikke ble bra fordi man laget den på en billig komfyr.

I denne bloggen kommer jeg til å vie en stor del av innleggene til komposisjon og lys, og om du «følger med i timen» vil du oppleve at du tar bedre bilder enn aldri før etter å ha lest litt her.

20131024-002317.jpg
Dette bildet, for eksempel, tok jeg med kameraet på en iPhone 4S. Ikke verdens beste kamera, og heller ikke verdens beste bilde, men jeg synes det illustrerer poenget mitt.

2 tanker på “Kameraet mitt er ikke så bra som ditt, så…”

  1. en god (eller heldig) fotograf kan ta gode bilder med et engangskamera. En som bare peker og trykker vildt på et godt kamera kan være heldig. men det er utrolig mye søppel som kommer ut av det.(og arbeid) 🙂

Legg igjen en kommentar

