Barnebilder

Jeg liker å se på at folk tar bilder, det er absolutt ingen hemmelighet, og det hender av og til at jeg kaster av meg den norske reservasjonen og gir råd og tips om hvordan man kan få bildet bedre, eller jeg tilbyr meg å ta bildet for dem så alle kan være med.

Det er en ting jeg ser gjentatte ganger, som jeg ønsker å si noe om, nemlig hvordan man ikke tar bilder av barn! Neida, jeg snakker ikke om det å ta bilder av andre folk sine barn, for det gjør man ikke med mindre man har fått lov av foreldrene! Jeg snakker om det å ta bilder av egne barn, hvor mange går i den samme fella om og om igjen.

Se for deg situasjonen: Barnet er rundt ett år gammelt, sitter på gulvet og leker med ett eller annet. Barnet er totalt oppslukt i leken og du tenker «Dette er noe jeg vil ta bilde av!«, så du henter kameraet, stiller deg et par meter unna og tar bilder. Alle bildene er tatt ovenfra, så alt du egentlig ser er hodet til barnet.

Dette er det jeg ser folk gjøre, og jeg innrømmer det gjerne – det irriterer meg litt, fordi med et enkelt, velprøvd knep, blir bildene så utrolig mye bedre. Knepet heter «Plasser linsa i øyehøyde med den du tar bilder av!»

Samme situasjon som tidligere: Barnet sitter på gulvet, du henter kameraet, setter deg på kne, eller til og med legger deg på gulvet, så linsa er i øyehøyden til barnet. Du tar bilder, og har med ikke bare hodet, men hele kroppen til barnet, samt leken.

Det samme gjelder forøvrig når man tar bilder av dyr, av folk som sitter, ja alle situasjoner hvor du blir veldig mye høyere enn de du tar bilder av. Kom deg ned på deres nivå!

Én tanke på “Barnebilder”

Legg igjen en kommentar

