Fotografens verktøy

Om man ønsker å levere gode bilder trenger man gode verktøy. Det aller viktigste verktøyet er selvfølgelig kameraet, men det stopper ikke der. Som regel er det lurt å sende bildene gjennom en etterbehandlingsprossess før man viser dem frem til andre, fordi kameraet ser ikke alltid det du ser. I denne posten tenkte jeg å gå igjennom en del av verktøyet du kan bruke for å levere enda bedre bilder. (Alle prisene i denne posten er fra Japanphoto 27. november 2013)

Kamera

Et godt kamera er et godt utgangspunkt, men du trenger ikke kjøpe det dyreste av den grunn. Akkurat nå anbefaller jeg for eksempel Canon sine modeller 700D (4845,-) eller 7D (8480,-), Nikon sine modeller D7000 (5740,-) eller D7100 (8235,-) eller Pentax sine modeller K30 (4295,-) eller K-5 II (6490,-).

Disse kameraene er ikke alt for dyre, men de får jobben gjort uten at man trenger å betale 50000,- eller mer. Hadde jeg anbefalt det kameraeet jeg ønsker meg ville det blitt et Hasselblad (fra ca 100.000,- og opp) eller et Red (ca 50.000USD!). Det er lov å drømme!

Objektiver

Objektiver (eller «linser» i dagligtalen) varierer med hva du skal ta bilder av. Tar du landskapsbilder ønsker du et vidvinkelobjektiv, for eksempel et Canon EF-S 10-22mm f/3,5-4,5 USM (5899,-), eller et Nikon AF-D Nikkor 24mm f/2.8 (3895,-). Grunnen til dette er at du ønsker å få med så mye som mulig av landskapet på bildet. (Det går selvfølgelig an å bruke et 18-55mm objektiv (for eksempel det som kom med kamerahuset om du kjøpte en pakke med objektiv) og skru brennvidden til 18mm.) Ønsker du å ta portretter vil du gjerne bruke et normalobjektiv. Dette er objektiver med synsvinkel tilsvarende et menneskeøyne.) Eksempler på normalobjektiv er Canon EF 50mm f/1.4 USM (3115,-) eller Nikon AF-S Nikkor 50mm f/1.4G (2885,-) Ønsker du å kunne zoome inn på ting som er lang unna bruker du et telezoomobjektiv. Canon EF 70-300mm f/4-5,6 IS USM (3685,-) eller Nikon AF-S Nikkor DX 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR (2790,-) er gode eksempler på telezoom.

Stativ

Du trenger et stativ om du ønsker å bruke lang lukkertid. For eksempel om du har lyst til å fotografere om natten, eller ute i naturen. Det viktigste å tenke på når du kjøper et stativ er vekten på stativet og hvor stødig det er. En annen ting å tenke på er om det tåler vann, eller om det ruster, fordi av og til hender det at du må sette stativet i vannet for å få til å ta det bildet du ønsker. De aller fleste stativene som koster mer enn tusen kroner er gode nok, men hvis du ønsker virkelig god kvalitet bør du kanskje opp i pris. Selv har jeg et Manfrottostativ til rundt 3500,-. Det tåler vann rimelig greit, er lett nok til at jeg orker å ta det med meg ut i naturen, og er stødig som et fjell. I tillegg kan det justeres på utrolig mange måter, så jeg kan sette det stort sett der jeg ønsker.

Redigering

Når du har tatt bildene bør du redigere dem litt. Det finnes mange redigeringsprogrammer, så jeg kommer kun til å nevne dem jeg kjenner selv. Adobes Photoshop kjenner de aller fleste, i alle fall i navnet. Det er et stort program, og det koster mange penger. Adobe PS CS6 Extended Eng Windows (eller Mac) koster hele 9499,- og er kun nødvendig om du ønsker å kunne gjøre absolutt alt av bilderedigering og bildemanipulasjon. De aller fleste klarer seg med lett-utgaven Adobe Photoshop Elements 11 Engelsk (690,-), som gjør mange av de samme tingene som fullversjonen, men som er mye billigere. Selv har jeg gått mer og mer bort fra Photoshop, da jeg ikke driver med bildemanipulasjon, men bilderedigering. Istedet bruker jeg Adobe Photoshop Lightroom 5 (bedre kjent kun som Lightroom) (1299,-) som i følge Japanphoto «hjelper deg med å få frem det beste i bildene, uansett om du perfeksjoner ett enkelt bilde, søker etter ti, behandler hundrevis eller organiserer tusenvis. Lag fantastiske bilder som engasjerer publikum. Eksperimenter fritt med nyskapende, ikke-destruktive redigeringsverktøy, blant annet støyreduksjon i verdensklassen. Håndter alle bildene på en enkel måte.» Lightroom gjør det meste av bilderedigeringen man kjenner fra Photoshop, og i tillegg er det et fantastisk redskap når det gjelder å holde orden på alle bildene man har på harddisken.

Tegnebrett

Når du jobber i Photoshop eller Lightroom er det kjempedeilig å kunne bruke et tegnebrett. Overgangen fra å tegne med datamus til å bruke en stylus på tegnebrettet kan ikke beskrives, men jeg kan prøve. Se for deg at du alltid skjelver på hånda, og en dag får du medisin som gjør at du slutter å skjelve. Det er forskjellen! Til å begynne med er det litt vanskelig å skjønne hvor markøren er på skjermen i forhold til hvor stylusen er på brettet, men etter å ha trent litt er det like vanlig, om ikke lettere, som det å bruke datamus. Etter å ha byttet til tegnebrett bruker jeg nesten aldri datamusa til noe som helst når jeg sitter ved datamaskinen. (Det å bruke stylusen er også utrolig mye bedre for håndleddet, så det er egentlig rart at man fremdeles bruker datamus!) Anbefallingen min er å kjøpe et av de større tegnebrettene som finnes, slik at du virkelig kan utnytte tegneflaten. Selv har jeg et Wacom Intuos Pro Large (3690,-) og angrer ikke på at jeg kjøpte det største de hadde i butikken.

Uskrift

For de aller fleste er det billigste å enten kjøpe en fotoskriver fra Elkjøp. Med den kan du skrive ut de bildene du ønsker, for en billig penge, og hvis du i tillegg kjøper rammer på IKEA har du en fin gave. (Jeg har gjort dette selv, og det slår alltid godt an!) Om du ikke tror du kommer til å skrive ut så mange bilder har du muligheten til å sende inn bildene elektronisk til forskjellige fotofirma. Da får du en pakke i posten med utskriftene dine. (Eller du kan gå i butikken og skrive dem ut på automatene de har der. Det har jeg også gjort, og jeg synes kvaliteten er ok.)
Har du derimot lyst til å skrive ut bilder selv, og gjerne større enn A4 har du litt å velge mellom. Siden jeg bruker FotoImport i Trondheim for å få det beste bildet jeg kan (de har drevet med trykking av bilder siden tidenes morgen, og er annerkjent i hele verden for jobben de gjør! Og de holder til i gangavstand fra meg, så det er ikke noe å tenke på en gang…), har jeg ikke noen erfaring med skrivere, så det aller beste er vel å snakke med noen som selger dem.

Avslutning

Som du ser kan det fort bli veldig dyrt å drive med fotografi, men heldigvis er det fremdeles sånn at man egentlig kun trenger et kamera og et objektiv for å ta bilder. Jeg har ikke nevnt ting som studiolys, blitz, lysmåler, og en del andre duppeditter man samler opp i løpet av tiden som hobby- og/eller profesjonell fotograf, og det er fordi jeg har planlagt et par andre poster om disse tingene. Posten om lysmåler har jeg allerede skrevet, posten om studiolys og posten om blitz kommer.

Jeg hørte en gang at den beste måten å ende opp med hundre tusen kroner som fotograf er å begynne med en million, og det stemmer dessverre når man ser på hvor mye utstyr som finnes der ute. Men, som sagt, man kommer langt med mindre!

2 tanker på “Fotografens verktøy”

  1. Hei 🙂
    Jeg er på jakt etter et ganske allsidig kamera, som jeg kan bruke til det meste, og som jeg kan vokse litt på som fotograf. Fordi jeg vil kunne oppgradere kameraet med objektiver etc, har jeg landet på typen speilreflekskamera, og for nå på Pentax K-50. Jeg valgte denne pga at den har fått veldig gode anmeldelser når det gjelder bildekvalitet, pluss at det er en av de letteste speilreflekskameraene på markedet, samt dets motstand mot regn, kulde, støv etc. Poenget er, at jeg ser du anbefaler K-30, selv om K-50 har høyere ISO. Hva er grunnen til at jeg heller bør gå for K-30 i steden for K-50, når prisforskjellen ligger på omtrent 1000 kr? Er den høyere ISOen verdt de pengene? Er det andre faktorer som gjør at jeg bør gå for K-30?

    På forhånd takk

    Mvh
    Lise Lotte

    1. Hei Lise.
      Hovedgrunnen til at jeg anbefalte K-30 istedet for K-50 var at jeg ikke var sikker på om den siste modellen var for salg da jeg skrev innlegget. K-50 er et veldig godt kamera, så om du har de 1000 kronene ekstra ville jeg gått for det.

      Kristian

Legg igjen en kommentar

