Nytt år, nye muligheter

Om noen timer er 2013 over. Et år hvor vi alle mest sannsynlig opplevde positive og negative ting. Et år hvor vi møtte nye venner, og kanskje mistet noen. Et år hvor vi lærte nye ting, eller videreutviklet det vi allerede hadde lært.

For min del har 2013 vært et «både og» år.

Uansett, om noen timer er det 2014 som gjelder, og da skal man tradisjon tro ha noen forsetter. Her er mine foto-forsetter:

1) Jeg skal bruke denne bloggen mer aktivt!

Tanken bak bloggen var å hjelpe folk å lære hvordan man tar gode bilder. I løpet av 2014 håper jeg å være innom både sorthvitt- og fargefotografering, portrett- og naturfotografering. Jeg har også en plan om å skrive om hvorfor jeg bruker Lightroom, og hvorfor jeg nesten ikke bruker Photoshop. I tillegg kommer det mye mer!

2) Jeg skal ta flere bilder enn i 2013!

2014 kan bli det året jeg tar flest bilder. (Selv om det kan bli vanskelig å slå 2011, da jeg reiste land og strand rundt i to måneder og tok bilder av ca 3000 russ!) En enkel måte å øke mengden bilder man tar er å ta bilder hver dag. Jeg har ikke noen stor plan om et 365-prosjekt (hvor man tar, og publiserer på nettet, ett bilde hver dag i løpet av året), men vi får se – jeg kan begynne, og så ser vi hvor langt jeg kommer før det ikke ble noe mer. Uansett håper jeg å kunne være mer i studio i 2014 enn jeg var i 2013, og jeg har noen planer som jeg (forhåpentligvis) kommer tilbake til her i bloggen.

3) Jeg skal fokusere på kvalitet fremfor kvantitet.
Det er viktigere for meg å få til noen få virkelig gode bilder enn en mengde middels bilder. For å få til dette trenger jeg tid til å konsentrere meg når jeg fotograferer, og tid er noe man ikke har mye av i dagens samfunn. Men, prioriterer man tiden rett er det utrolig hva man får presset inn.

4) Jeg skal ha det moro når jeg fotograferer!
Dette er lettere sagt en gjort skal jeg si deg. For å gå tilbake til russefotograferingen i 2011 – 3000 russ på to måneder. Tror du russ nummer 1, russ nummer 100, russ nummer 587, russ nummer 2840 og russ nummer 3000 fikk samme opplevelse av fotograferingen? Det var selvfølgelig meningen, men vi vet alle at når man jobber «på samlebånd» så er det lett å sone ut. Man må forklare det samme for russ nummer 2000 som man måtte for russ 1 til 1999 – hvor skal du stå, hvilken vei skal du vende overkroppen, vi skal ta seks bilder, portrett med og uten lue, halvportrett med og uten lue, ett bilde hvor du tar av deg lua, og ett som du velger selv hva du gjør.
Heldigvis er jeg en sånn person som liker å jobbe med elsker mennesker, så jeg klarte som oftest å få til en god kommunikasjon med russen. Og av og til bommet jeg helt. Men, jeg ser tilbake på de to månedene og tenker at fotograferingen var 99% gøy! (Kjøringen mellom derimot, jeg var fra Steinkjer i nord til Volda i sør. Det ble noen timer i bil!)
Andre ganger har jeg det så moro i studio at jeg ikke har lyst til å stoppe, som da jeg hadde besøk av Gry.
Gry

Uansett, Godt Nyttår alle sammen!

Vi sees i 2014!

2 tanker på “Nytt år, nye muligheter”

  1. Så bra nyttårsforsetter da gitt. Ser ut som det blir mye fotografering på deg i år, og jeg ser frem til å følge bloggen din og lære mer om fotografering fremover:-)

    Selv har jeg også mange planer og ideer, så får jeg bare håpe tiden strekker til.

    En av mine venner på FB spurte etter innspill til tema hun kunne bruke til fotografering, og planen hennes var å publisere ett bilde i uka ut i fra ett tema. Hørtes kult ut.

    Lykke til med forsettene dine! 🙂

    1. Det høres ut som en bedre idé enn ett bilde hver dag. Særlig for meg som har det rimelig travelt i hverdagen.
      Jeg tror jeg henger meg på den jeg.

Legg igjen en kommentar

