Et lite tips

Jeg står for det meste bak kamera, men av og til hender det at noen vil ta bilde av meg. Gjerne som en del av en gruppe. Jeg har ikke noe imot å bli tatt bilder av, men det er en ting jeg absolutt ikke liker, og det er når fotografen sier «Smiiiiiil!»

Her er en fin «regel» man kan velge helt selv om man vil følge: Ikke si «Smiiiiil» når du skal ta bilder av folk!

«Hvorfor ikke?» lurer du kanskje på, og det har jeg tenkt å forklare nå, men husk at dette er min personlige mening og at andre selvfølgelig kan mene noe annet. Egentli kan jeg oppsummere det med et par ord: «stive smil».

Har du stått, som jeg ofte har, med smilet klart og ventet mens fotografen stiller inn kameraet, komponerer bildet, og tar av linsedekselet? (Ok, kanskje litt overdrevet, men du skjønner sikkert hvor jeg vil.) Et smil varer ikke lenge. Kort tid etter at man har sagt «Smiiil» vil de fleste av oss miste glimtet i øyet. Tårer vil samle seg i øyenkroken fordi man prøver å ikke blunke, og etterhvert går smilet over til å bli det jeg kaller en «smileformet munn». Man prøver så godt man kan å holde smilet, men ansiktsmusklene vil rett og slett ikke samarbeide.

Og det jeg beskrev over gjelder voksne. Prøv å få en seksåring til å holde et smil på oppfordring!

Mitt råd er å heller si, eller gjør, noe morsomt. Min favoritt, til barn i småskolealderen og eldre (kanskje med unntak av tenåringer i «alt-de-voksne-gjør-er-teit-alderen) er å fortelle en vits: Det var to tomater som skulle over en vei. Plutselig kom en bil og holdt på å kjøre over den første. Da sa den andre: Der ødela du nesten vitsen!!

Smilte du?

For mindre barn kan man bruke en hånddukke. Fortell barnet at dukken er trøtt og vil sove. Legg hånddukken på hodet og «mist» den på gulvet mens du later som at det ikke var meningen. For små barn er dette utrolig morsomt!

Ja, så må jeg nevne favoritten når det kommer til brudepar: «Prøv å se ut som at dere er glade i hverandre!» Det slår aldri feil.

Kom gjerne med innspill om du har noen triks for å få folk til å smile naturlig på bilder.

2 tanker på “Et lite tips”

  1. Barn er jo superenkle å få til å le. Det er ingenting som skal til! Hva med å «tøyse» med fotoutstyret? Holde kameraet feil vei, f.eks, og late som om dette ikke var meningen? «Glemme» å plukke opp kameraet når man skal ta bilder? Det er sånt jeg ser for meg unger kan komme til å le seg halvt ihjel av! 😀
    Voksne er kanskje vanskeligere. Her må man muligens prøve å appellere til deres interesser. Få vedkommende til å tenke på en stand-up-komiker, kanskje? Vise dem et morsomt youtube-klipp?

    1. Mye bra der Thomas. Jeg klarer å se for meg naturlige smil med alle de tipsene. Står man i studio med kunder har man kanskje ikke tid til youtube, men for «hjemmefotografering» er det også et godt tips.

Legg igjen en kommentar

