Geocaching med kamera

I dag har jeg vært på tur sammen med samboeren min og broren min. Planen var å finne noen geocacher, siden broren min bor i Oslo og ikke så ofte er i Trondheim. (www.geochaching.com – les her hvis du lurer på hva geocaching er.) Selvfølgelig tok jeg med meg kamera, siden det både gir meg muligheten til å ta bilder, og siden det å se ut som en fotograf gjør at folk ikke blir så nysgjerrige på geocahcene man finner. (Man vil jo helst at de ikke blir borte, for det er jo gøy for flere å finne dem.)

Målet med turen, sånn foto-messig var å finne motiver å ta bilder av. Spesielt motiver jeg vanligvis ikke fotograferer. Og så skrive et blogginnlegg som viser hvor lurt det er å ta med seg kamera på tur.

I dag var det mye lys. Det var nesten ikke skyer på himmelen, og dermed blir skygger ganske skarpe. Jeg valgte ISO 100, da det er mer enn nok til å fotografere i dagslys. Hvitbalansen stilte jeg til overskyet, mest fordi jeg ikke viste om jeg skulle stå i skyggen eller sola når jeg fotograferte, og litt fordi jeg vet at med mitt kamera fungerer det greit når været er som i dag. Jeg ville ha lukkerhastigheter mellom 1/250 og 1/500 sekund, og valgte å fotografere på f/9,5 for å nå de hastighetene jeg ønsket. Jeg kunne sikkert ha gått for f/8, som er en grei f-verdi å bruke i sol, men man må jo være litt spesiell også. Her er tre bilder jeg tok i dag, med litt forklaring i bildeteksten.

Speil ved Dora
Ved Dora fant jeg et speil som sjåførene bruker når de kommer kjørende. Det henger på veggen, og om man finner rett vinkel får man Dora speilet i det, uten å vises selv.
ISO 100, f/9,5, 1/350 sekund
ISO 100, f/9,5, 1/500 sekund
Nede mellom Pirbadet og Pirsenteret står Leiv Eriksson og skuer mot Munkholmen. Etter å ha ventet litt fikk jeg tatt et bilde uten mennesker.
ISO 100, f/9,5, 1/500 sekund
På vei hjem igjen satt en måke og koste seg i sola.  ISO 100, f/9,5, 1/350 sekund
På vei hjem igjen satt en måke og koste seg i sola.
ISO 100, f/9,5, 1/350 sekund
Legg igjen en kommentar

